O programie

Jednosemestralny program intensywnej edukacji biznesowej Mini MBA®

  • Program Studium Mini MBA®
  • Więcej o programie

Zachowania ludzi w organizacji

Kluczowe zagadnienia:

  • Rozpoznawanie własnych predyspozycji menedżerskich, potencjału oraz możliwości jego rozwoju w organizacji
  • Rola i znaczenie umiejętności komunikacyjnych w zarządzaniu ludźmi
  • Zastosowanie wspierających technik komunikacyjnych
  • Budowanie efektywnych zespołów zadaniowych oraz podwyższenie sprawności ich działania

Program:

  • Komunikacja jako narzędzie pracy menedżera
  • Trening umiejętności aktywnego słuchania i precyzyjnego wydawania poleceń
  • Konstruktywna informacja zwrotna jako narzędzie motywacji
  • Rozwój kompetencji osobistych i społecznych ułatwiających wpływanie na innych
  • Trening umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych – asertywne techniki komunikacyjne
  • Praca zespołowa – wady i zalety
  • Budowanie profesjonalnych relacji szef – podwładny
  • Budowanie efektywnego zespołu zadaniowego
  • Role zespołowe – jak wykorzystywać różnorodność w zespole
  • Dobór stylu kierowania do poziomu dojrzałości zawodowej podwładnych
  • Rola inteligencji emocjonalnej w kształtowaniu relacji w miejscu pracy
  • Rozwój samoświadomości emocjonalnej – teoria i praktyka
  • Techniki samoregulacji emocjonalnej, współzależność emocji i sposobów myślenia

Marketing

Kluczowe zagadnienia:

  • Najnowsza teoria i praktyka w zakresie zarządzania marketingowego
  • Praktyczne aspekty podejmowania skutecznych i efektywnych decyzji marketingowych
  • Podstawy procesów zarządzania marketingiem i tworzenia planu marketingowego

Program:

  • Koncepcja marketingowego zarządzania firmą
  • Etapy procesu zarządzania marketingiem w przedsiębiorstwie
  • Zasady opracowywania planu marketingowego
  • Zastosowanie wybranych metod analizowania sytuacji firmy
  • Istota Systemu Informacji Marketingowej
  • Proces i procedury segmentacji firmy
  • Dyferencjacja i pozycjonowanie oferty firmy
  • Instrumenty marketingowego oddziaływania na rynek
  • Organizacja i kontrola działalności marketingowej

Zarządzanie strategiczne

Kluczowe zagadnienia:

  • Rozwój umiejętności formułowania strategii działania firmy
  • Wykorzystanie poznanych metod analizy strategicznej w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej

Program:

  • Zarządzanie strategiczne jako proces
  • Poziomy strategii
  • Podstawowe rodzaje strategii firmy
  • Analiza strategiczna w procesie formułowania strategii
  • Strategiczna analiza otoczenia konkurencyjnego
  • Metody analizy potencjału firmy
  • Proces implementacji strategii
  • Zachowania strategiczne przedsiębiorstw – warsztaty

Kluczowe zagadnienia:

  • przykłady zastosowania różnych działań strategicznych przedsiębiorstw działających na rynku polskim
  • ocena zachowań przedsiębiorstw z punktu widzenia osiągania zakładanych i zrealizowanych celów strategicznych
  • analiza procesów podejmowania decyzji strategicznych przez przedsiębiorców.

Rachunkowość finansowa

Kluczowe zagadnienia:

  • Podstawowe założenia, zasady, koncepcje i metody rachunkowości finansowej
  • Metody wyceny pozycji bilansowych oraz zasady ustalania wyniku finansowego jednostki gospodarczej
  • Czytanie i rozumienie sprawozdań finansowych w celu podejmowania na ich podstawie decyzji ekonomicznych

Program:

  • Istota rachunkowości
  • Pojęcie, cele i zadania rachunkowości
  • Zagadnienia rachunkowości a użytkownicy sprawozdań finansowych
  • Regulacje prawne rachunkowości w Polsce i na świecie
  • Podstawowe zasady rachunkowości finansowej
  • Podstawowe kategorie finansowe
  • Rachunkowość finansowa a prawo podatkowe
  • Sprawozdania finansowe jako źródło informacji o działalności jednostki
    • Cele sprawozdań finansowych
    • Zakres sprawozdawczości finansowej
    • Polityka rachunkowości a informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych
    • Bilans – sprawozdanie o sytuacji finansowej
    • Rachunek zysków i strat – sprawozdanie o dokonaniach finansowych
    • Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych
    • Informacja dodatkowa
    • Sprawozdanie z działalności jednostki
  • Analiza sprawozdań finansowych – Analiza struktury i dynamiki – Analiza wskaźnikowa

Rachunkowość zarządcza

Kluczowe zagadnienia:

  • Praktyczne narzędzia i techniki rachunkowości zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem analizy rentowności i budżetowania
  • Interpretacja i wykorzystanie informacji o kosztach i przychodach w planowaniu i kontroli

Program:

  • Rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza, controlling
  • Rachunek kosztów rodzajowych, podmiotowy rachunek kosztów oraz przedmiotowy rachunek kosztów
  • Pozostałe przekroje klasyfikacyjne kosztów
  • Rachunek kosztów pełnych i rachunek kosztów zmiennych
  • Rachunek kosztów jako źródło informacji na potrzeby podejmowania decyzji problemowych
  • Podstawowe metody kalkulacji kosztów
  • Budżetowanie i kontrola kosztów i przychodów

Finanse

Kluczowe zagadnienia:

  • Finansowanie biznesu i dzielenie się efektami inwestycji na współczesnym rynku kapitałowym

Program:

  • Finanse prywatne, korporacyjne i publiczne
  • Gotówka i dochód w kontekście czasu i ryzyka
  • Jak finansować biznes i ile to kosztuje?
  • Na czym polega inwestowanie i jak je oceniać?
  • Na co liczy inwestor – polityka wypłat

Prawo pracy

Kluczowe zagadnienia:

  • Prawa i obowiązki stron stosunku pracy w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy i orzecznictwa sądowego

Program:

  • Źródła prawa pracy, podstawowe pojęcia i zasady prawa pracy
  • Nawiązanie i zmiana treści stosunku pracy
  • Ustanie stosunku pracy
  • Powszechne prawa i obowiązki stron stosunku pracy
  • Organy nadzoru nad warunkami pracy
  • Współpraca pracodawcy ze związkami zawodowymi

Zarządzanie operacyjne

Kluczowe zagadnienia:

  • Rozwój umiejętności zarządzania działalnością operacyjną firmy
  • Przegląd i sposoby wykorzystana metod i narzędzi zarządzania operacyjnego

Program:

  • Procesy, projektu, zadania
  • Definiowanie celów (w odniesieniu do procesów i projektów)
  • Identyfikowanie procesów i zadań
  • Mapowanie procesów i mapowanie strumienia wartości
  • Identyfikacja zadań w projekcie i identyfikacja produktów cząstkowych
  • Planowanie harmonogramu (procesu i projektu)
  • Delegowanie zadań i monitorowanie ich postępu

Prawo gospodarcze i handlowe

Kluczowe zagadnienia:

  • Podstawowe zagadnienia związane z bieżącym działaniem przedsiębiorcy w obrocie cywilnoprawnym
  • Wzajemne zależności między elementami stosunku prawnego

Program: Omawiana jest przykładowa konstrukcja prawna przedstawiona z punktu widzenia:

  • Podmiotów (stron)
  • Przedmiotu
  • Treści
  • Mechanizmu zawarcia umowy
  • Zasad wykonania umowy
  • Konsekwencji niewykonania zobowiązania

Media społecznościowe w biznesie

Prowadzone przez praktyka zajęcia (częściowo w formule warsztatu) obejmują zagadnienia:

  • Charakterystyka e-marketingu
  • Social Media 360°
  • Facebook marketing
  • e-commerce
  • Social commerce
  • i-commerce (mobile marketing)
  • Wsparcie dla e-commerce
  • Jak się zabrać za „budowanie marki w sieci i sprzedaż w Internecie”

Negocjacje

Kluczowe zagadnienia:

  • Różne podejścia do negocjacji

Program:

  • Konflikt i sposoby jego rozwiązywania
  • Style negocjacyjne
  • Negocjacje pozycyjne a problemowe (integracyjne)
  • Skuteczne techniki negocjacyjne
  • Studium przypadku

Gra decyzyjna

Moduł nawiązuje do analizy ilościowej i kursu statystyki na studiach MBA. Przedmiot z elementami informatyki i rachunkowości zarządczej, realizowany jako gra decyzyjna przez Internet w 12 tygodni. Celem jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania i prognozowania oraz wyposażenie słuchaczy w kompetencje związane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i statystycznych w procesie podejmowania decyzji operacyjnych. Uczestnicy uczą się, jak optymalizować decyzje ekonomiczne z użyciem narzędzi statystycznych arkusza kalkulacyjnego Excel.

Program:

  • Wprowadzenie – wykład ilustrowany praktycznymi przykładami i wdrożonymi modelami wspomagającymi podejmowanie decyzji
  • Gra decyzyjna realizowana przez Internet (12 tygodni) – uczestnicy pracują indywidualnie (prognozowanie, optymalizacja produkcji)
  • Przesyłanie decyzji, konsultacje i dyskusja wyników w forum dyskusyjnym

Warsztat studium przypadku (analiza kompleksowa)

Projekt realizowany pod koniec szkolenia menedżerskiego, mający na celu weryfikację wiedzy zdobytej w trakcie Studium oraz wykorzystanie umiejętności menedżerskich. Praca w kilkuosobowych zespołach. Po zajęciach wprowadzających, uczestnicy analizują a następnie opracowują rozwiązanie problemu opisanego w studium przypadku. Przygotowane prezentacje są oceniane i dyskutowane na ostatnich zajęciach. Wytypowany zostanie zwycięski zespół.

Studium menedżerskie Mini MBA® ma ponad 20-letnią tradycję. Szkolenie powstawało równolegle z programem MBA, który w PAM Center został uruchomiony w 1997 roku w wyniku realizacji grantu USAID i współpracy UŁ z University of Maryland. Od samego początku dostrzegaliśmy potrzebę programu szkoleniowego, który – podobnie jak studia MBA – będzie dostarczał szerokiej i kompleksowej wiedzy z zakresu zarządzania ale w formule dostępnej dla osób, które z różnych powodów (język angielski, staż pracy, koszty, sytuacja rodzinna, itp.) nie są gotowe na „pełne” studia MBA.

 

Program Mini MBA® nawiązuje do standardu studiów MBA przez program, metody prowadzenia zajęć (aktywne formy kształcenia, rozwiązywanie case’ów, wymiana doświadczeń między uczestnikami) oraz prowadzących (część wykładowców w Studium to także wykładowcy z naszego programu studiów MBA). Jednak Mini MBA® to nie są to formalnie studia. Wszystkie zajęcia odbywają się języku polskim. Poszczególne bloki tematyczne w Mini MBA® trwają zazwyczaj po 8-12 godzin (zamiast 20 – 30 godzin jak na MBA), a uczestnicy otrzymują dyplom ukończenia Studium Menedżerskiego Mini MBA® podpisany przez Dziekana Wydziału Zarządzania UŁ.

 

Tak więc Studium Menedżerskie Mini MBA® to jednosemestralne szkolenie skierowane do osób, które pracują na stanowiskach menedżerskich, kierują zespołami ludzi, prowadzą własne firmy lub planują własny rozwój zawodowy i potrzebują szybkiego wprowadzenia w najważniejsze dziedziny z zakresu zarządzania lub pogłębienia i aktualizacji swojej wiedzy. Na Mini MBA® zgłaszają się specjaliści różnych dziedzin (inżynierowie, lekarze, humaniści, artyści) – osoby, które awansowały w swoich firmach i organizacjach na stanowiska kierownicze a nie miały okazji w trakcie swojej edukacji zdobyć wiedzy z zakresu zarządzania potrzebnej np. do lepszego rozumienia procesów w firmie, zarządzania ludźmi, rozumienia księgowości i finansów, itp.

 

Mini MBA® ma dobrą renomę i jest rozpoznawalnym przez pracodawców programem szkoleniowym (głównie w regionie łódzkim, chociaż mamy wśród absolwentów osoby m.in. z Warszawy, Krakowa Poznania). Współpracujemy z firmami, które od lat regularnie przysyłają swoich menedżerów na to szkolenie. Kilka edycji przeprowadziliśmy także w Warszawie, kilka edycji odbyło się także przez Internet (Global Mini MBA® finansowane z EFS w latach 2006-2008).

 

Mając świadomość zmian, które zachodzą we współczesnym świecie, modyfikujemy ciągle szczegóły programu tak, żeby przygotować naszych absolwentów do podjęcia aktualnych wyzwań i wzbudzić refleksję na temat zjawisk obserwowanych we współczesnej gospodarce. Na przestrzeni lat program rozrastał się (od 100 godzin 1998 roku do 138 godzin w 2017). Zestaw przedmiotów i szczegółowych zagadnień szkolenia menedżerskiego ulega zmianom tak, jak na studiach MBA a także w wyniku analizy ankiet ewaluacyjnych - staramy się dopasować treść szkolenia do potrzeb naszych słuchaczy.