Znad Wisły do Silicon Valley

  • O seminarium
  • Program
  • Prelegenci
  • Partnerzy
  • Foto/videorelacja

Idea seminarium

Amerykańska kultura przedsiębiorczości to synonim unikatowego, alternatywnego sposobu myślenia i realizowania najśmielszych pomysłów. Nieskrępowana postawa otwartej innowacji i zmiany, jak również odważne działania rynkowe gwarantują amerykańskim firmom ciąg sukcesów komercyjnych, niejednokrotnie na światową skalę. Rozwijana przez lata przedsiębiorczość charakteryzuje się niespotykaną gotowością do podjęcia ryzyka, determinacją i motywacją oraz niejednokrotnie zdolnością identyfikowania swojej firmy na nowo. Tym, co łączy wszystkie projekty są także technologia, innowacje, a także metody zarządzania pozwalające na budowanie i skalowanie biznesu. Seminarium stanowi podsumowanie 100-letnich relacji biznesowych między Polską a Ameryką, ze zwróceniem szczególnej uwagi na te momenty obustronnej współpracy, które pozwalają obu państwom na dynamiczny rozwój gospodarczy, handlowy i społeczny.

Jak wygląda polski rynek w oczach międzynarodowych inwestorów? W trakcie seminarium swoim doświadczeniem z działań na polskim rynku podzielą się przedstawiciele firm amerykańskich, którzy amerykański styl prowadzenia biznesu wykorzystują w Polsce.

Jaka rysuje się perspektywa polskich firm rozwijających swój biznes za oceanem? Polscy przedsiębiorcy opowiedzą o swoich doświadczeniach wchodzenia na rynek amerykański, rozwijania biznesu oraz kompetencji biznesowych niezbędnych, aby z sukcesem działać w Ameryce.

 

Cele seminarium

Celem seminarium jest zwrócenie uwagi na czynniki, które wyzwalają potencjał przedsiębiorczości. Najczęściej kopiowanym rozwiązaniem jest model Doliny Krzemowej. Czym zatem różnią się, a w czym są podobne polskie i amerykańskie technopolis? W trakcie seminarium będziemy rozmawiać na temat:

  • rozwoju polsko-amerykańskich stosunków gospodarczych i biznesowych,
  • wyzwalania potencjału przedsiębiorczości organizacji,
  • tworzenia kultury biznesu opartego o kooperację, innowacyjność, odwagę myślenia i działania.

Spotkanie ma stać się platformą wymiany doświadczeń firm, które rozwijają się na rynkach międzynarodowych.


Seminarium organizujemy wspólnie z Alumni Association.

Stowarzyszenie Alumni zrzesza polskich absolwentów wszystkich programów wymiany i wizyt studyjnych finansowanych przez rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki. Największe i najbardziej znane z nich to: International Visitor Leadership Program (IVLP) i Fulbright Program. Alumni reprezentują bardzo szeroki wachlarz zawodów i specjalizacji. Są tu przedstawiciele sektora publicznego, pozarządowego, nauki, biznesu, edukacji, kultury, mediów i innych.


Przed seminarium (o godz. 15.30) odbędzie się Open House - spotkanie dla kandydatów na studia MBA w PAM Center. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt mailowy z Agnieszką Gralak agralak@uni.lodz.pl

 

Po seminarium zapraszamy na After Party - spotkanie społeczności PAM Center. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt mailowy z Anną Sibińską anna.sibinska@uni.lodz.pl

16.30-16.50

 

Rejestracja uczestników


17.00-17.15

 

Powitanie i otwarcie seminarium

dr Anna Sibińska
Dyrektor Polsko-Amerykańskiego Programu Studiów MBA w PAM Center

Rafał Pieprzyk,
President of the Alumni Association


W stulecie polsko-amerykańskich doświadczeń w biznesie

17.15-17.35

 

Keynote: Dorota Dąbrowska-Winterscheid (pod nieobecność Johna Armstronga, Economic Counselor of the United States Embassy in Poland)
100 lat relacji polsko-amerykańskich: spojrzenie na historię, społeczeństwo, dyplomację i gospodarkę

Doświadczenie amerykańskich firm w Polsce - skąd ten sukces i co Polska z tego ma.
Dorota Dąbrowska-Winterscheid,
Managing Director, American Chamber of Commerce in Poland

17.35-18.05

 

Amerykański duch, doświadczenie i rynek a Polska gospodarka – dyskusja moderowana

Rozmowa o tym, co czerpiemy z Ameryki dążąc do sukcesu. Usłyszymy osobiste historie o doświadczeniach i inspiracjach wzięte z Ameryki i wykorzystane w Polsce. Co jest najwspanialsze w USA? Z czego warto czerpać inspirację, a co jest nie do przeniesienia? Rozmawiać będziemy z małym, średnim, i globalnym biznesem.

Goście panelu: Izabella Murawska, Angelo Pressello, Magda Kotlarczyk

Prowadzenie dyskusji i moderowanie:
Dorota Dąbrowska-Winterscheid,
Managing Director, American Chamber of Commerce in Poland

18.05-18.20

 

Przerwa


Znad Wisły do Silicon Valley

18.20-18.50

 

Yankee Business – o tym jak wejść, przetrwać i rozwijać biznes na amerykańskim rynku? - dyskusja panelowa na temat doświadczeń polskich firm działających w Ameryce.

Dla wielu polskich firm rynek krajowy się nasyca. Naturalnym krokiem w poszukiwaniu nowego pola do działania są inwestycję za granicą (FDI) . Potrzeba wizji, odwagi i pieniędzy, aby odnieść sukces na globalnym rynku. Z jednej strony gospodarka światowa rządzi się uniwersalnymi prawami, z drugiej  to wiedza na temat specyfiki danego rynku, dostosowanie swojego modelu biznesowego i działań do lokalnych warunków i biznesowego ekosystemu, pozwala wytrwałym przedsiębiorcom odnieść sukces.
Rynek amerykański uważany jest za jeden z najbardziej lukratywnych, ale jednocześnie jeden z najbardziej konkurencyjnych.  Rynek, na którym jednocześnie obowiązują uniwersalne prawa biznesowe i  zarazem bardzo specyficzne i uwarunkowane  kulturowo i politycznie zasady gry.  Aby na tym rynku przetrwać, należy te zasady nie tylko znać, ale umiejętnie je stosować.  Jaka nagroda czeka na wytrwałych przedsiębiorców? Na to oraz inne pytania odpowiedzą uczestnicy naszego panelu, którzy nie tylko weszli ze swoją propozycją biznesową na rynki zagraniczne, w tym amerykański, ale i na nim znaleźli swoją niszę i należne miejsce. 

Goście panelu: Marcin Barański - Grupa Vox, Bogumił Zięba - Inovatica, Mirosław Sopek - MakoLab

Prowadzenie dyskusji i moderowanie:
Gedeon Werner,
Novak Family Endowed Polish Chair, School of Business, Quinnipiac University, USA

18.50-19-20

 

Dolina Krzemowa – źródła sukcesów i porażek
dr Jacek Pogorzelski

Dolina Krzemowa jest uznawana za wzorzec otoczenia innowacji, w którym rozwijają się bez przeszkód nowatorskie pomysły. Dolina Krzemowa oferuje pełny ekosystem obsługi startupów, który pozwala innowacyjnym przedsięwzięciom przejść drogę od pomysłu do nawet globalnej korporacji. Wielu innowatorów uważa, że ich pomysły nie mogłyby powstać i rozwinąć się nigdzie indziej. Przykładem takiej osoby jest Jan Koum - urodzony w Kijowie twórca WhatsApp, który w 2010 roku zarobił w sumie 5 tys. dolarów a w 2014 roku Facebook zakupił serwis za 19 milardów dolarów. Koum twierdzi, że taki scenariusz mógł się zrealizować tylko w Dolinie Krzemowej.
Ale Dolina Krzemowa to nie tylko spektakularne fakty, lecz także mity. Warto spojrzeć na to miejsce oczami tych, którzy tam działają i posłuchać, co mówią o źródłach sukcesów tego miejsca. Niektóre z tych źródeł tkwią jeszcze w czasach słynnej Fairchild Semiconductor, czyli w latach 50-tych XX wieku a inne to swoista wiedza tajemna znana tylko tym, którzy inwestują w startupy. Warto także spojrzeć na spektakularne porażki zrodzone w Dolinie Krzemowej i krytycznym opiniom o kulturze tego miejsca, które jest nastawione wyłącznie na sukces.

19.20-19.30

 

Posumowanie i zakończenie seminarium

Losowanie nagród i książek


20.00-22.00

 

After party – nieformalne spotkanie społeczności PAM Center i członków Alumni Association.

   

John Lowell Armstrong
John Lowell Armstrong assumed his position as Counselor for Economic Affairs at the U.S. Embassy in Warsaw in August 2017. In this position, he leads the Economic Section. He advises the U.S. Ambassador in Warsaw on economic matters, including economic policy, business climate, innovation, and environmental issues. He has previously served in Poland twice. In 2001-5, he was Labor Officer in the Political Section, where he was the action officer for the U.S. Department of Labor’s Local Partnership Program. He also had responsibility for contacts with Polish conservative opposition parties, for religious matters, and for Jewish/Holocaust issues. In 1997-99, he was Trade Officer and also covered environment, science and technology matters (including the MSCII Joint Science Fund). He served as Director of the Washington Passport Agency in 2014-17, where he led a staff of 120 in a time of record passport demand. Immediately prior to joining the Washington Passport Agency, he served as acting Deputy Chief of Mission (2012-14) and Consular Section Chief (2011-12) at the U.S. Embassy in Nassau, The Bahamas. He has served as Deputy Consul General at the U.S. Embassy in Kyiv, Ukraine; Senior Political Officer in the Office of Russian Affairs at Department of State Headquarters in Washington, D.C.; Belarus Desk Officer at Department of State Headquarters; and Vice Consul at the U.S. Embassy in Bucharest, Romania. He joined the U.S. Foreign Service in 1994. He has a Master of Arts degree in history from the University of Wisconsin Madison, as well as a Bachelor of Arts degree (also in history) from the University of Minnesota (Minneapolis). He was a Fulbright Researcher at Marie Curie-Skłodowska University in Lublin in 1990-92. He is married to Alina M. Armstrong. They have three children and a grandson. He speaks Polish, Ukrainian, Romanian, and some Russian.


   

Dorota Dąbrowska-Winterscheid
Dyrektor Zarządzający Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham). Odpowiada za prace Izby jako organizacji opartej na członkostwie, wspierającej tworzenie sprzyjającego klimatu dla działalności gospodarczej w Polsce. W czasie pełnienia przez nią funkcji dyrektora zarządzającego organizacja AmCham rozwinęła się i liczy ponad 330 członków. Była jednym z założycieli stowarzyszenia Polish Professional Women Network (PWnet) oraz jurorem konkursów „Złote Spinacze” Polskiego Stowarzyszenia PR, Arts & Business Awards i Students in Free Enterprise (SIFE). Prezentuje zagadnienia dotyczące środowiska gospodarczego i politycznego w Polsce, a także prowadzi spotkania i dyskusje panelowe. Przed związaniem się z AmCham przez 10 lat była w biznesie jako dyrektor Cargo Partner Spedycja, księgowa w Shell Polska i PriceWaterhouse, a także dziennikarka Warsaw Business Journal. W 1992 r. ukończyła Lawrence University w Appleton w stanie Wisconsin. W 1998 r. ukończyła studia MBA przy University of Calgary.


   

Gedeon W. Werner
Novak Family Endowed Polish Chair w School of Business, Quinnipiac University, USA. Uznany międzynarodowy wykładowca i edukator, który z sukcesem łączy międzynarodowe polsko-amerykańskie doświadczenie biznesowe z akademickim. Nadzoruje oraz wdraża programy rozwojowe i edukacyjne programy stypendialne American Polish Business Leadership Scholarship; umożliwiające młodym ludziom z Polski i Węgier ukończenie studiów MBA na Quinnipiac University oraz zdobycia znacznego doświadczenia zawodowego w amerykańskich firmach. Jest współtwórcą koncepcji programu certyfikujacego Global Business Affairs Polish Certificate oferowanego w School of Business na Uniwersytecie Quinnipiac. W latach 2011 -2017 roku prezes Aquarius Management, spółki zarządzającej aktywami o wartości 150 milionów dolarów w nieruchomościach komercyjnych  i mieszkalnych, aptekach, w firmie dostarczającej catering lotniczy, gdzie z ramienia inwestora nadzorował tworzenie i realizację strategii spółek portfelowych, odpowiedzialny za plany operacyjne oraz relacje inwestorskie z partnerami biznesowym. Absolwent Grand Valley State University (B.A.), (USA) i University of Michigan (M.A.) w Ann Arbor, (USA).


   

dr Jacek Pogorzelski
Ekspert w zakresie strategii marketingowej oraz zarządzania marką i doświadczeniem klienta. Posiada stopień doktora nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu oraz ukończone zaawansowane kursy z zakresu innowacyjności i modeli biznesowych na Uniwersytecie Stanforda. Jest także certyfikowanym neurobadaczem.
Twórca metod i narzędzi planistycznych i analitycznych z zakresu marketingu, innowacyjności, poszukiwania insightów i strategii rynkowej. Pracował z firmami z kilkunastu branż z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rosji, Ukrainy i USA. Były wykładowca programów MBA oraz Executive MBA Szkoły Głównej Handlowej oraz The Carlson School of Management Uniwersytetu Minnesoty. Doświadczony trener komunikacji marketingowej, zarządzania marką, analizy marketingowej, marketingu wartości oraz innowacyjności w ramach certyfikowanych programów The Chartered Institute of Marketing z Londynu. Przeprowadził kilka tysięcy godzin szkoleń i warsztatów.
Były brand i marketing manager międzynarodowych korporacji w branży FMCG i farmaceutycznej.
Autor książek Marka na cztery sposoby (Managing Brands in 4D w języku angielskim), Praktyczny marketing miast i regionów, Kod skuteczności, Mity marketingowe, (R)ewolucja marki, Pozycjonowanie produktu oraz wielu artykułów na temat strategii marek oraz innych zagadnień marketingu strategicznego. 


   

Bogumił Zięba
Prezes spółki Inovatica, absolwent Politechniki Łódzkiej, od 2008 rozwija firmę pod nazwą Inovatica. Firma w ciągu zaledwie kilku lat osiągnęła duży rozgłos oraz stała się cenionym partnerem na rynku IT w Polsce i USA. Od początku Inovatica stawiała na innowacje z tego też względu posiada własny dział badawczy B+R, który realizuje unikalne projekty w dziedzinie automatyzacji procesów przemysłowych, internetu rzeczy, czy usług geolokalizacyjnych. Bogumił Zięba według Res Publica, Google, Visegrad Fund i The Financial Times (Laureat nagrody New Europe 100 z 2016 roku) jest jednym z najbardziej wpływowych ludzi zmieniających środowisko biznesowe.


   

dr Mirosław Sopek
Jest absolwentem Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej. Tytuł doktorski otrzymał na Wydziale Chemicznym w zakresie Chemii Teoretycznej. Pracował jako asystent i wykładowcą na Politechnice Łódzkiej (modelowanie molekularne), Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej (e-commerce/kryptografia) oraz w Szkole Filmowej w Łodzi (grafika komputerowa). W 1989 roku założył firmę Mako Typesetting, którą w roku 1993 przekształcił w spółkę MakoLab. W latach 1996 – 2000 pracował za granicą: najpierw jako naukowiec i programista w HyperCube, Inc. w Waterloo w Kanadzie, a następnie jako kierownik projektów informatycznych i projektant systemów w HyperCube USA, Inc. w Gainseville – Florida w USA. W 2007 roku przekształcił MakoLab w Spółkę Akcyjną, która w grudniu tegoż roku zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Od marca 2008 pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu MakoLab SA d/s technologii. Był także prezydentem Chemical Semantics, Inc. z siedzibą w Gainesville, na Florydzie (USA). Od 2016 roku zarządza amerykańskim oddziałem MakoLab a w roku 2018 uruchomił start-up LEI.INFO działający w obszarze identyfikacji cyfrowej firm. Pod jego kierunkiem spółka MakoLab przekształciła się w Agencję Rozwiązań Cyfrowych (Digital Solutions Agency). Firma obecnie specjalizuje się w usługach cyfrowych dla sektora motoryzacyjnego i finansowego. Posiada oddziały zagraniczne w Paryżu, Londynie oraz w Gainesville w USA. Ponadto Mirosław Sopek nadzorował powstanie zespołu Badań i Rozwoju w MakoLab SA, który zajmuje się m.in. technologiami semantycznymi. W ramach tych aktywności trzykrotnie organizował międzynarodowe konferencje (MakoLab Semantic Day w Paryżu i w Warszawie) oraz rozpoczął współpracę MakoLab z zespołem schema.org (konsorcjum Google, Bing & Yahoo) i konsorcjum EDMC (zrzeszającego firmy sektora finansowego). W ramach tej współpracy powstały rozszerzenia schema.org dla przemysłu motoryzacyjnego oraz dla bankowości. Mirosław Sopek jest założycielem i współzarządzającym dla dwóch wspólnot (Community Groups) w ramach konsorcjum W3C – GAO (ontologie motoryzacyjne) i FIBO (ontologia finansowa). Obecnie rozwija nowatorskie rozwiązania w ramach technologii Blockchain (GraphChain oraz Kwantowy Blockchain). Prywatnie jest żonaty i ma dwoje dzieci. Udziela się również poza zawodowo: jest członkiem zarządu Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense w Łodzi oraz założycielem wydawnictwa World Without End Publishing popularyzującego nietypowe przekłady biblijne na język polski.


   

 Marcin Barański
z Grupą Kapitałową VOX jest związany od 2014 roku. Jako Dyrektor Generalny zarządza spółkami Meble VOX, Składy VOX oraz Profile VOX. Jest również prezesem zarządu VOX Detal S.A.
Wcześniej, pełnił funkcję dyrektora ds. marketingu i sprzedaży, a następnie wiceprezesa zarządu w Grupie Tubądzin, gdzie odpowiadał za strategię, marketing, sprzedaż i logistykę. Pełnił również funkcje prezesa zarządu Megastore.pl S.A. oraz dyrektora handlowego Grupy Balex Metal. Marcin Barański jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na kierunku finanse i bankowość. Ukończył również program Executive MBA organizowany przez Uniwersytet Illinois oraz Uniwersytet Warszawski, a także General Management Program w Harvard Business School.


   

Izabela Murawska
Od 2015 do 2019 w fintechu Billon, odpowiedzialna za launch spółki w Wielkiej Brytanii i pierwszy projekt blockchain na masową skale w Polsce. Od 2019 założyciel i prezes BuildingBlocks Social Enterprise przygotowującej dzieci i  dorosłych do pracy z nowymi technologiami. Prelegent i ewangelistka blockchain wśród specjalistów z zakresu kontrollingu finansowego, audytu i sprawozdawczości finansowej. Dyplom MBA i certyfikat CPA (odpowiednik biegłego rewidenta) zdobyła w Nowym Jorku. Po ponad  15 latach w USA i 10-letniej karierze w sektorze finansowym na Wall Street jako audytor, kontroler finansowy i dyrektor finansowy w funduszach inwestycyjnych, powróciła do korzeni, do Polski.


 

Angelo Pressello
Jest dyrektorem generalnym i właścicielem Direct.pl - firmy zajmującej się tworzeniem oprogramowania z siedzibą w Warszawie, z oddziałem w Chicago, Illinois. Direct.pl oferuje outsourcing rozwoju IT i profesjonalne usługi  informatyczne dla firm w Ameryce Północnej i Unii Europejskiej. Do firmy dołączył w styczniu 2004 r jako dyrektor sprzedaży, stając się później dyrektorem generalnym, a w  styczniu 2013 r. został  jej właścicielem. Przyjechał do Polski w 1994 r. jako wolontariusz Korpusu Pokoju i nigdy nie wyjechał. Jego wcześniejsze doświadczenie w sprzedaży dotyczy branży finansowej i rekrutacyjnej. Wcześniej pracował przez trzy lata w ambasadzie USA. Angelo ukończył studia MBA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i University of Minnesota oraz licencjat w dziedzinie stosunków międzynarodowych na Cleveland State University.


 

Magda Kotlarczyk
Head of Sales, Google Poland. Pozytywnie zakręcona tym, jak Technologia rozwija Świat, Ludzi i Biznes. Po blisko 13 latach ‘szkoły marketingu FMCG’ w Procter&Gamble (w różnych rolach i krajach), w 2011 dołącza do polskiego zespołu Google i tak oto robi skok w świat technologicznych innowacji, digital marketingu i e-commerce. W Google Poland zarządza zespołem, który podpowiada Klientom jak w pełni wykorzystać potencjał internetu, aby ich biznes rozwijał się szybciej.
Na spotkanie PAM Center w Łodzi cieszy się podwójnie: jest absolwentką Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, a kilka lat temu sama odbyła podróż "znad Wisły do Silicon Valley", więc chętnie podzieli się wrażeniami z tej wyprawy.


   

Rafał Pieprzyk
Przewodniczący Stowarzyszenia Alumni Association, związany z założeniem i powstaniem organizacji od 2007 roku. Ekspert i specjalista w obszarze budowania i rozwoju stosunków międzynarodowych, którymi zajmuje się naukowo już od czasów studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie w Instytucie Politologii i Nauk Społecznych. Swoją pracę naukową kontynuował na Uniwersytecie West of England w Bristolu w Wielkiej Brytanii(1996-97) oraz  w ramach programu International Visitors Leadership Programme sponsorowanego przez US Department of State (2001) i Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Polska (2010-11).  Przez długi czas jego zawodowa kariera związana była ze stosunkami międzynarodowymi. Trzy lata jako koordynator programu działalności badawczej, konferencji i seminariów w Instytucie Studiów Strategicznych w Krakowie. Jeden rok jako specjalista w zakresie relacji międzynarodowych w Marhall Office w Krakowie. I ponad 8 lat jako kierownik sprzedaży na rynkach międzynarodowych dla polskich firm produkcyjnych. Od 2013 roku jest właścicielem własnej firmy - „Re-Public”, zajmującej się sprzedażą produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Patronat wydarzenia:

Partnerzy wydarzenia: