O programie
- Program Studium Mini MBA®
- Więcej o programie
Zachowania ludzi w organizacji
Kluczowe zagadnienia:
- Rozpoznawanie własnych predyspozycji menedżerskich, potencjału oraz możliwości jego rozwoju w organizacji
- Rola i znaczenie umiejętności komunikacyjnych w zarządzaniu ludźmi
- Zastosowanie wspierających technik komunikacyjnych
- Budowanie efektywnych zespołów zadaniowych oraz podwyższenie sprawności ich działania
Program:
- Komunikacja jako narzędzie pracy menedżera
- Trening umiejętności aktywnego słuchania i precyzyjnego wydawania poleceń
- Konstruktywna informacja zwrotna jako narzędzie motywacji
- Rozwój kompetencji osobistych i społecznych ułatwiających wpływanie na innych
- Trening umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych – asertywne techniki komunikacyjne
- Praca zespołowa – wady i zalety
- Budowanie profesjonalnych relacji szef – podwładny
- Budowanie efektywnego zespołu zadaniowego
- Role zespołowe – jak wykorzystywać różnorodność w zespole
- Dobór stylu kierowania do poziomu dojrzałości zawodowej podwładnych
- Rola inteligencji emocjonalnej w kształtowaniu relacji w miejscu pracy
- Rozwój samoświadomości emocjonalnej – teoria i praktyka
- Techniki samoregulacji emocjonalnej, współzależność emocji i sposobów myślenia
Marketing
Kluczowe zagadnienia:
- Najnowsza teoria i praktyka w zakresie zarządzania marketingowego
- Praktyczne aspekty podejmowania skutecznych i efektywnych decyzji marketingowych
- Podstawy procesów zarządzania marketingiem i tworzenia planu marketingowego
Program:
- Koncepcja marketingowego zarządzania firmą
- Etapy procesu zarządzania marketingiem w przedsiębiorstwie
- Zasady opracowywania planu marketingowego
- Zastosowanie wybranych metod analizowania sytuacji firmy
- Istota Systemu Informacji Marketingowej
- Proces i procedury segmentacji firmy
- Dyferencjacja i pozycjonowanie oferty firmy
- Instrumenty marketingowego oddziaływania na rynek
- Organizacja i kontrola działalności marketingowej
Zarządzanie strategiczne
Kluczowe zagadnienia:
- Rozwój umiejętności formułowania strategii działania firmy
- Wykorzystanie poznanych metod analizy strategicznej w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej
Program:
- Zarządzanie strategiczne jako proces
- Poziomy strategii
- Podstawowe rodzaje strategii firmy
- Analiza strategiczna w procesie formułowania strategii
- Strategiczna analiza otoczenia konkurencyjnego
- Metody analizy potencjału firmy
- Proces implementacji strategii
- Zachowania strategiczne przedsiębiorstw – warsztaty
Kluczowe zagadnienia:
- przykłady zastosowania różnych działań strategicznych przedsiębiorstw działających na rynku polskim
- ocena zachowań przedsiębiorstw z punktu widzenia osiągania zakładanych i zrealizowanych celów strategicznych
- analiza procesów podejmowania decyzji strategicznych przez przedsiębiorców.
Rachunkowość finansowa
Kluczowe zagadnienia:
- Podstawowe założenia, zasady, koncepcje i metody rachunkowości finansowej
- Metody wyceny pozycji bilansowych oraz zasady ustalania wyniku finansowego jednostki gospodarczej
- Czytanie i rozumienie sprawozdań finansowych w celu podejmowania na ich podstawie decyzji ekonomicznych
Program:
- Istota rachunkowości
- Pojęcie, cele i zadania rachunkowości
- Zagadnienia rachunkowości a użytkownicy sprawozdań finansowych
- Regulacje prawne rachunkowości w Polsce i na świecie
- Podstawowe zasady rachunkowości finansowej
- Podstawowe kategorie finansowe
- Rachunkowość finansowa a prawo podatkowe
- Sprawozdania finansowe jako źródło informacji o działalności jednostki
- Cele sprawozdań finansowych
- Zakres sprawozdawczości finansowej
- Polityka rachunkowości a informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych
- Bilans – sprawozdanie o sytuacji finansowej
- Rachunek zysków i strat – sprawozdanie o dokonaniach finansowych
- Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych
- Informacja dodatkowa
- Sprawozdanie z działalności jednostki
- Analiza sprawozdań finansowych – Analiza struktury i dynamiki – Analiza wskaźnikowa
Rachunkowość zarządcza
Kluczowe zagadnienia:
- Praktyczne narzędzia i techniki rachunkowości zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem analizy rentowności i budżetowania
- Interpretacja i wykorzystanie informacji o kosztach i przychodach w planowaniu i kontroli
Program:
- Rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza, controlling
- Rachunek kosztów rodzajowych, podmiotowy rachunek kosztów oraz przedmiotowy rachunek kosztów
- Pozostałe przekroje klasyfikacyjne kosztów
- Rachunek kosztów pełnych i rachunek kosztów zmiennych
- Rachunek kosztów jako źródło informacji na potrzeby podejmowania decyzji problemowych
- Podstawowe metody kalkulacji kosztów
- Budżetowanie i kontrola kosztów i przychodów
Finanse
Kluczowe zagadnienia:
- Finansowanie biznesu i dzielenie się efektami inwestycji na współczesnym rynku kapitałowym
Program:
- Finanse prywatne, korporacyjne i publiczne
- Gotówka i dochód w kontekście czasu i ryzyka
- Jak finansować biznes i ile to kosztuje?
- Na czym polega inwestowanie i jak je oceniać?
- Na co liczy inwestor – polityka wypłat
Prawo pracy
Kluczowe zagadnienia:
- Prawa i obowiązki stron stosunku pracy w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy i orzecznictwa sądowego
Program:
- Źródła prawa pracy, podstawowe pojęcia i zasady prawa pracy
- Nawiązanie i zmiana treści stosunku pracy
- Ustanie stosunku pracy
- Powszechne prawa i obowiązki stron stosunku pracy
- Organy nadzoru nad warunkami pracy
- Współpraca pracodawcy ze związkami zawodowymi
Zarządzanie projektowe
Kluczowe zagadnienia:
- Rozwój umiejętności zarządzania działalnością operacyjną firmy
- Przegląd i sposoby wykorzystana metod i narzędzi zarządzania projektowego
Program:
- Procesy, projektu, zadania
- Definiowanie celów (w odniesieniu do procesów i projektów)
- Identyfikowanie procesów i zadań
- Mapowanie procesów i mapowanie strumienia wartości
- Identyfikacja zadań w projekcie i identyfikacja produktów cząstkowych
- Planowanie harmonogramu (procesu i projektu)
- Delegowanie zadań i monitorowanie ich postępu
Prawo gospodarcze i handlowe
Kluczowe zagadnienia:
- Podstawowe zagadnienia związane z bieżącym działaniem przedsiębiorcy w obrocie cywilnoprawnym
- Wzajemne zależności między elementami stosunku prawnego
Program: Omawiana jest przykładowa konstrukcja prawna przedstawiona z punktu widzenia:
- Podmiotów (stron)
- Przedmiotu
- Treści
- Mechanizmu zawarcia umowy
- Zasad wykonania umowy
- Konsekwencji niewykonania zobowiązania
Media społecznościowe w biznesie
Prowadzone przez praktyka zajęcia (częściowo w formule warsztatu) obejmują zagadnienia:
- Charakterystyka e-marketingu
- Social Media 360°
- Facebook marketing
- e-commerce
- Social commerce
- i-commerce (mobile marketing)
- Wsparcie dla e-commerce
- Jak się zabrać za „budowanie marki w sieci i sprzedaż w Internecie”
Negocjacje
Kluczowe zagadnienia:
- Różne podejścia do negocjacji
Program:
- Konflikt i sposoby jego rozwiązywania
- Style negocjacyjne
- Negocjacje pozycyjne a problemowe (integracyjne)
- Skuteczne techniki negocjacyjne
- Studium przypadku
Gra decyzyjna
Moduł nawiązuje do analizy ilościowej i kursu statystyki na studiach MBA. Przedmiot z elementami informatyki i rachunkowości zarządczej, realizowany jako gra decyzyjna przez Internet w 12 tygodni. Celem jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania i prognozowania oraz wyposażenie słuchaczy w kompetencje związane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i statystycznych w procesie podejmowania decyzji operacyjnych. Uczestnicy uczą się, jak optymalizować decyzje ekonomiczne z użyciem narzędzi statystycznych arkusza kalkulacyjnego Excel.
Program:
- Wprowadzenie – wykład ilustrowany praktycznymi przykładami i wdrożonymi modelami wspomagającymi podejmowanie decyzji
- Gra decyzyjna realizowana przez Internet (12 tygodni) – uczestnicy pracują indywidualnie (prognozowanie, optymalizacja produkcji)
- Przesyłanie decyzji, konsultacje i dyskusja wyników w forum dyskusyjnym
Warsztat studium przypadku (analiza kompleksowa)
Projekt realizowany pod koniec szkolenia menedżerskiego, mający na celu weryfikację wiedzy zdobytej w trakcie Studium oraz wykorzystanie umiejętności menedżerskich. Praca w kilkuosobowych zespołach. Po zajęciach wprowadzających, uczestnicy analizują a następnie opracowują rozwiązanie problemu opisanego w studium przypadku. Przygotowane prezentacje są oceniane i dyskutowane na ostatnich zajęciach. Wytypowany zostanie zwycięski zespół.
Studium menedżerskie Mini MBA® ma ponad 20-letnią tradycję. Szkolenie powstawało równolegle z programem MBA, który na Wydziale Zarządzania został uruchomiony w 1997 roku w wyniku realizacji grantu USAID i współpracy UŁ z University of Maryland. Od samego początku dostrzegaliśmy potrzebę programu szkoleniowego, który – podobnie jak studia MBA – będzie dostarczał szerokiej i kompleksowej wiedzy z zakresu zarządzania ale w formule dostępnej dla osób, które z różnych powodów (język angielski, staż pracy, koszty, sytuacja rodzinna, itp.) nie są gotowe na „pełne” studia MBA.
Program Mini MBA® nawiązuje do standardu studiów MBA przez program, metody prowadzenia zajęć (aktywne formy kształcenia, rozwiązywanie case’ów, wymiana doświadczeń między uczestnikami) oraz prowadzących (część wykładowców w Studium to także wykładowcy z naszego programu studiów MBA). Jednak Mini MBA® to nie są to formalnie studia. Wszystkie zajęcia odbywają się języku polskim. Poszczególne bloki tematyczne w Mini MBA® trwają zazwyczaj po 8-12 godzin (zamiast 20 – 30 godzin jak na MBA), a uczestnicy otrzymują dyplom ukończenia Studium Menedżerskiego Mini MBA® podpisany przez Dziekana Wydziału Zarządzania UŁ.
Tak więc Studium Menedżerskie Mini MBA® to jednosemestralne szkolenie skierowane do osób, które pracują na stanowiskach menedżerskich, kierują zespołami ludzi, prowadzą własne firmy lub planują własny rozwój zawodowy i potrzebują szybkiego wprowadzenia w najważniejsze dziedziny z zakresu zarządzania lub pogłębienia i aktualizacji swojej wiedzy. Na Mini MBA® zgłaszają się specjaliści różnych dziedzin (inżynierowie, lekarze, humaniści, artyści) – osoby, które awansowały w swoich firmach i organizacjach na stanowiska kierownicze a nie miały okazji w trakcie swojej edukacji zdobyć wiedzy z zakresu zarządzania potrzebnej np. do lepszego rozumienia procesów w firmie, zarządzania ludźmi, rozumienia księgowości i finansów, itp.
Mini MBA® ma dobrą renomę i jest rozpoznawalnym przez pracodawców programem szkoleniowym (głównie w regionie łódzkim, chociaż mamy wśród absolwentów osoby m.in. z Warszawy, Krakowa Poznania). Współpracujemy z firmami, które od lat regularnie przysyłają swoich menedżerów na to szkolenie. Kilka edycji przeprowadziliśmy także w Warszawie, kilka edycji odbyło się także przez Internet (Global Mini MBA® finansowane z EFS w latach 2006-2008).
Mając świadomość zmian, które zachodzą we współczesnym świecie, modyfikujemy ciągle szczegóły programu tak, żeby przygotować naszych absolwentów do podjęcia aktualnych wyzwań i wzbudzić refleksję na temat zjawisk obserwowanych we współczesnej gospodarce. Na przestrzeni lat program rozrastał się (od 100 godzin 1998 roku do 138 godzin w 2017). Zestaw przedmiotów i szczegółowych zagadnień szkolenia menedżerskiego ulega zmianom tak, jak na studiach MBA a także w wyniku analizy ankiet ewaluacyjnych - staramy się dopasować treść szkolenia do potrzeb naszych słuchaczy.