Do kogo należą dane?

  • O seminarium
  • Program
  • Prelegenci
  • Informacje organizacyjne

Do kogo należą dane?
Wiodąca cyfrowa transformacja, czy  handel „uwagą” klienta?

12. seminarium z cyklu "W drodze do menedżerskiej doskonałości"


W starożytności największą wartość miała ziemia, polityka była walką o ziemię.
>> Arystokracja vs plebeusze <<
W czasach nowożytnych skupiono się na kontrolowaniu środków produkcji.
>> Kapitaliści vs proletariusze <<

W XXI wieku wszystko przyćmiły dane,
a polityka stała się walką o władzę nad ich przepływem.
>> Ludzie vs Algorytmy <<

"21 lekcji na XXI wiek” - Yuval Noah Harari


 Digital native - cyfrowe ślady człowieka

Cyfrowy świat stał się naturalnym środowiskiem życia nowego gatunku człowieka, zwanego digital native. Cybertubylcy generują dane, które trafiają do Internetu, baz danych, czy chmur obliczeniowych. Pozostawiane przez człowieka cyfrowe ślady kształtują jego profil dokładnie opisując ludzkie zachowania. Aż połowa naszego cyfrowego bytu dotyczy zachowań indywidualnych, robienia zdjęć, wysyłania e-maili i tworzenia osobowości on-line.

Ta ostatnia przestała być naszą własnością i stała się rodzajem nowej waluty.

Nowi przedsiębiorcy „danych”

Zmianom ulegają koncepty modeli biznesowych. Kluczową sferą działalności biznesu stanie się pozyskiwanie danych, ich przetworzenie i kontrolowanie przyszłości ekonomicznej na ich podstawie.

Choć w chwili obecnej dane klientów zlokalizowane są na wielu nośnikach i platformach należących do różnych pośredników to rozwiązania takie jak sztuczna inteligencja, blockchain czy IoT skuteczniej pozwalają docierać do konsumentów i oferować im interesujące treści i doświadczenia, których potrzebują. W przyszłym świecie każdy może zostać przedsiębiorcą danych i wykonać wymiany ich na media i rozrywkę, ale także zakupić żywność czy bilet lotniczy.

W rzeczywistości ekonomicznej tworzy się ekosystem powiązań konsumentów, partnerów
i firm, w którym człowiek wynagradzany jest za wartość swoich danych osobowych. 
W przyszłym świecie każdy może zostać przedsiębiorcą danych i wykonać wymiany ich na media i rozrywkę, ale także zakupić żywność czy bilet lotniczy.


Tematyka spotkania koncentruje się wokół wizji cyfrowego społeczeństwa, problemów profilowania osobowości użytkowników Internetu oraz rozwiązań uspołeczniania informacji w sieci, W trakcie seminarium będziemy poszukiwać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy nadal jesteśmy anonimowi? Jak daleko jest w stanie posunąć się technologia informacyjna i kto stanie się jej głównym beneficjentem?
  • W jaki sposób Internet Rzeczy i monetyzacja danych zmienią obecne modele biznesowe i tworzą wartość w biznesie?
  • Czy czujniki biometryczne, thick big data, cyfrowa etnografia całkowicie odkryją prawdę o ludzkich zachowaniach?

 To już dwunaste seminarium z cyklu W drodze do menedżerskiej doskonałości. Realizujemy je od czterech lat. Stanowią one ważny element w rozwoju menedżerskich kompetencji oraz wspieraniu integracji środowisk akademickich i biznesowych. Spotkania te są doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, wiedzy i dostarczenia informacji dotyczącej najnowszych wyzwań dla biznesu. Tworzą platformę do współpracy, a także inspirują do realizacji wspólnych inicjatyw i projektów.

Organizatorzy:

Patronaty:

Partnerzy i sponsorzy:


 

Udział w seminarium jest bezpłatny. Prosimy jednak o zarejestrowanie swojego udziału w wydarzeniu.

15.30-16.30

 

Open House – spotkanie informacyjne dla kandydatów na studia MBA

Przed seminarium (o godz. 15.30) odbędzie się Open House - spotkanie dla kandydatów na studia MBA w PAM Center. Osoby zainteresowane prosimy o rejestracje porzez formularz kontaktowy oraz o kontakt mailowy z Dagmarą Krupińską dagmara.krupinska@uni.lodz.pl


16.30-17.00

 

Rejestracja uczestników


17.00-17.10

 

Powitanie i otwarcie seminarium

Anna Jankowska - Koordynator Projektu Strefa RozwoYou 2, ŁSSE
dr Anna Sibińska, Dyrektor Polsko-Amerykańskiego Programu Studiów MBA w PAM Center


17.10-18.20

 

 Sesje tematyczne

 

 

Profilowanie w sieci – ślady cyfrowe i ich wykorzystanie przez cyberkorporacje i mniejsze firmy
– dr Jan Zając, Jakub Krawiec, Sotrender

Jakie dane ma o nas Facebook i Google? Czy mamy wpływ na to, jakie reklamy nam wyświetla i  w jaki sposób wpływa na nasze preferencje reklamowe?

W trakcie wystąpienia pokusimy się o odpowiedzi na te i inne pytania związane z profilowaniem danych przez reklamodawców. Spojrzymy również na wykorzystanie danych zastanych o zachowaniach użytkowników serwisów i usług podczas niniejszej sesji. Prelegenci wprowadzą uczestników w tajniki, jak wygląda pobieranie danych z serwisów takich jak Facebook, Instagram czy Google oraz zaznajomią z ograniczeniami i szansami, jakie niesie ich wykorzystywanie do komunikacji marketingowej i tworzenia relacji z konsumentami. Dodatkowo, wystąpienie rzuci nieco światła na różnice między danymi publicznymi i prywatnymi oraz jaki potencjał drzemie w ich wykorzystaniu w celach komercyjnych.


 

   

Jak z klienta stajesz się towarem?
- Katarzyna Szymielewicz, Panoptykon

Katarzyna Szymielewicz wyjaśni przyczyny obecnego stanu, w którym użytkownicy-klienci największych platform internetowych (GAFA) nie mają kontroli ani nad zbieraniem, ani nad wykorzystywaniem swoich danych. Od analizy problemu autorka przejdzie do nakreślenia możliwych rozwiązań. W jaki sposób powinniśmy przebudować tę cyfrową infrastrukturę, by zapewnić ludziom podmiotowość i kontrolę nad przepływem oraz wykorzystaniem danych.
Czy do pomyślenia jest uspołecznienie tej infrastruktury? Co zrobić, by wiedza o ludziach, jaką wspólnie generujemy - korzystając z usług internetowych - zaczęła służyć także celom społecznym, a więc rozwiązywaniu naszych wspólnych problemów?

18.20-18.30

 

Przerwa


18.30-19.45

 

Monetyzacja danych – w kierunku nowych modeli biznesowych
dr Aleksander Poniewierski, EY Partner, Global IoT Leader

Modele biznesowe oparte o możliwości Internetu są nadal bardzo tradycyjne, a przewidywane korzyści koncentrują się przede wszystkim na tym, w jaki sposób osiągnąć przyrost wartości poprzez zwiększenie wydajności, automatyzację procesów biznesowych i obniżenie kosztów działania firm. Największy potencjał dają rozwiązania technologiczne zwiększające obecny strumień wartości i takie, które pozwalają spieniężyć zgromadzone dane klientów.


 

 

 

Tożsamość, zaufanie i bezpieczeństwo. W jaki sposób możemy oswoić cyberrzeczywistość?
Dyskusja panelowa z udziałem gości i uczestników seminarium.

Cyfrowy świat stał się naturalnym środowiskiem życia zarówno dla biznesu, jak i prywatnych użytkowników. Nowy ekosystem biznesowy to swoista sieć powiązań klientów, partnerów i firm, w których ludzie wynagradzani są za wartość swoich danych. Czy zatem w nowej cyfrowej rzeczywistości możemy mówić o bezpieczeństwie, zaufaniu i chronić swoją tożsamość. W trakcie dyskusji z uczestnikami seminarium będziemy dyskutować na temat cyberbezpieczeństwa oraz możliwych rozwiązań ochrony danych osobowych.

Goście panelu: Katarzyna Szymielewicz (Panoptikon), dr Jan Zając, Jakub Krawiec (Sotrender), dr Aleksander Poniewierski (EY)

Prowadzenie dyskusji i moderowanie: dr Anna Sibińska, PAM Center, Anna Jankowska, ŁSSE


 

19.45-20.00

 

Posumowanie i zakończenie seminarium

Losowanie nagród i książek


20.00-22.00

 

After party – nieformalne spotkanie społeczności PAM Center i zaproszonych gości.

Po seminarium zapraszamy na After Party - spotkanie społeczności PAM Center, które odbędzie się w Restauracji Browar Księży Młyn przy ul. Tymienieckiego 22/24. Osoby zainteresowane prosimy o rejestrację swojego udziału w kolacji oraz kontakt mailowy z Anną Sibińską anna.sibinska@uni.lodz.pl. Koszt udziału w After Party połączony z kolacją wynosi 130 PLN. Wpłatę prosimy dokonać na konto:
Stowarzyszenie Innowatorów Zarządzania
84 1020 3408 0000 4102 0112 1110
z tytułem:  28 lutego, PAM Center, imię, nazwisko

 

   

Katarzyna Szymielewicz,
Fundacja Panoptykon

Prawniczka specjalizująca się w problematyce praw człowieka i nowych technologii. Współzałożycielka i prezeska Fundacji Panoptykon, a także wiceprzewodnicząca European Digital Rights. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW oraz Development Studies w School of Oriental and African Studies. W przeszłości – prawniczka w międzynarodowej kancelarii Clifford Chance, członkini rad społecznych przy Ministrze ds. Cyfryzacji, stypendystka międzynarodowej sieci przedsiębiorców społecznych Ashoka. Publikowała m.in. w the Guardian, Polityce, Gazecie Wyborczej i Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka wielu nagród, w tym nagrody Radia Tok.fm w 2013 r. W Radiu TOK FM prowadzi podcast Panoptykon 4.0.


   

dr Jan Zając
Sotrender

Badacz i psycholog. Współzałożyciel i prezes Sotrendera – jedynej w Polsce firmy badawczej specjalizującej się w social media i tworzeniu własnych narzędzi do ich badania. Adiunkt na Wydziale Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej i Uniwersytetu Warszawskiego, stypendysta Uniwersytetu Bocconi w Mediolanie oraz Uniwersytetu w Leuven. Autor wielu publikacji nt. psychologii Internetu i prowadzenia badań online. Częsty mówca na konferencjach branżowych. Wykładowca na studiach magisterskich i podyplomowych z zakresu marketingu internetowego oraz badań społecznych i marketingowych. Zna 6 języków, odwiedził 44 kraje – w większości na rowerze.


   

Jakub Krawiec,
Sotrender

Psycholog i doktorant na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie. W Sotrenderze zarządza projektami badawczymi obejmującymi analizę dużych zbiorów danych pozyskanych za pośrednictwem różnych źródeł internetowych. W 2018 roku ukończył staż badawczy organizowany przez Policy Research Group Uniwersytetu w Cambridge. Społecznik i działacz różnych organizacji pozarządowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Naukowo zajmuje się ekonomią behawioralną oraz naukami społecznymi w połączeniu z nowymi technologiami.


   

dr Aleksander Poniewierski
EY Partner, Global IoT Leader

Aleksander Poniewierski jest globalnym liderem sektora IoT w EY, odpowiedzialnym za prowadzenie praktyki doradczej ukierunkowanej na rozwój strategii, projektowanie, wdrażanie, optymalizację procesów, innowacje w modelu biznesowym, bezpieczeństwo oraz ochronę dla globalnych Klientów w konsumenckiej jak i przemysłowej branży IoT. Jest uznanym na całym świecie ekspertem w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego i ochrony infrastruktury krytycznej.

Wcześniej Aleksander prowadził praktykę doradczą sektora IoT/OT dla regionu EMEIA. W trakcie swojej kariery zbudował praktykę doradczą IT w Polsce i CSE, gdzie prowadził liczne projekty IT i OT dla jednych z największych firm w regionie. Przed wstąpieniem do EY, Aleksander był odpowiedzialny za zarządzanie bezpieczeństwem informatycznym w firmach telekomunikacyjnych.

Aleksander ukończył Uniwersytet Śląski w 1997 z dyplomem magistra informatyki. Uzyskał doktorat z ekonomii na Uniwersytecie Poznańskim. Ponadto brał udział w wielu programach podyplomowych, organizowanych przez Harvard Business School, Carnegie Mellon University i LMD University. 

Aleksander jest również członkiem Rady Doradczej centrum biznesu globalnego na Uniwersytecie w Texas, Dallas (UDT). To autor wielu publikacji, a także uznanym prelegentem na licznych konferencjach związanych z bezpieczeństwem cyfrowym Cyber i IoT/OT.


Współorganizatorem i gospodarzem seminarium jest Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna

Termin: 28 luty 2020 (piątek)
godz. 17.00 - 20.00

Miejsce: Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna,
ul. Ks. Biskupa Tymienieckiego 22G  90-349 Łódź.

Udział w seminarium jest bezpłatny. Prosimy jednak o zarejestrowanie swojego udziału w wydarzeniu.